Object

Haichen and Tieguai

Keio Object Hub
Person
Date
Muromachi period (16th century)
Measurements
右116.6×54.7、左116.6×55.0
Materials, techniques and shape
Ink and light colour on paper
Collections
Depository
Keio Museum Commons
Ref. number
13025
License
Images license
Creditline

Tokiwayama Bunko Foundation(deposited at Keio University)

URL
Classification
Art
AI Tagging
Art Tints and shades Painting Wood Rectangle

 蝦蟇仙人(がませんにん)(劉海蟾)は、3本足の白い蝦蟇を従え妖術を使い、鉄拐仙人(てっかいせんにん)(李鉄拐)は、八仙の一人で、杖をつき、自分の魂を遠くに飛ばすことができた。鉄拐は、7日間弟子に魂の抜けた体を見守らせたが、6日目に、弟子は、母が危篤であると知らせを受け、鉄拐の体を焼いて故郷に帰ってしまった。そのため戻る体を失った鉄拐は、足が悪い死体を借りて蘇ったという。
 秋月等観(しゅうげつとうかん)(?ー?)は、薩摩島津氏の家臣であったが、周防の雪舟を訪ね、画を学んだ。明応4年(1495)に明に渡ったと考えられ、落款にもその旨が記されている。輪郭線を用いずに墨の筆触をいかした岩場と、彫りが深く外隈を施した人体表現、躍動感がある衣紋線をもつ堂々とした作品。

「常盤山文庫×慶應義塾 臥遊─時空をかける禅のまなざし」展(2023.10 慶應義塾ミュージアム・コモンズ)図録 掲載

Overview

Date
Muromachi period (16th century)
Materials, techniques and shape
右116.6×54.7、左116.6×55.0 Ink and light colour on paper
Collections
常盤山文庫コレクション
AI Tagging
Art Tints and shades Painting Wood Rectangle

Rights

Ref. number
13025
Creditline

Tokiwayama Bunko Foundation(deposited at Keio University)

Images
license

Depository and ID

Depository
Keio Museum Commons
URL
Classification
Art

Components

OPEN DATADESIGN

Details

Identifiers

Title (EN)
Haichen and Tieguai

Identifiers

Title (EN)
Haichen and Tieguai