(細井広沢筆)詩書屏風(右隻)

- Person
-
作者細井広沢
- Date
-
制作年 AD18
- Title
- ホソイコウタクヒツシショビョウブ
- Materials, techniques and shape
- 紙本墨書
- Collections
- Century Akao Collection
- Depository
- Keio Museum Commons Campus Mita
- Ref. number
- AW-CEN-001104-0001
- License
- CC BY Images license
- Creditline
-
慶應義塾(センチュリー赤尾コレクション)
- URL
- Classification
- Art
- AI Tagging
- Handwriting Font Art Monochrome Monochrome photography
細井広沢〈ほそいこうたく・1658-1735〉は江戸時代中期の儒者・書家。名は知慎、字は公謹、通称次郎太夫。遠江の人。江戸に出て柳沢吉保〈やなぎさわよしやす・1658-1714〉に仕え、近習鉄砲頭として活躍した。書は、唐様書道の基礎を築いた北島雪山〈きたじませつざん・1636-97〉について文徴明〈ぶんちょうめい・1470-1559〉の書法を学んだ。広沢は篆・隷・楷・行・草の各体をよくし、殊に行草の書に長じていた。また広沢は書道に関する著書を多く残しており、その著『観鵞百譚(かんがひゃくたん)』には、彼の書論や卓見が語られている。門下に関思恭〈せきしきょう・1697-1766〉らの逸材を輩出し、広沢は唐様の普及発達に大いに寄与した。これは、「閨情」「漫書」「漢江」「楊柳」「槿花」「登樓」の六詩を一双の屏風に書写したもの。広沢自ら王羲之の正統な書法を継承したと主張するに相応しい、筆力の強い書風を展開している。「閨情」は孟遅〈もうち・生没年未詳〉、「漢江」は杜牧〈とぼく・803-852〉、「登樓」は羊士諤〈ようしがく・756-?〉の詩と知られるが、他の三詩の出典は不明。しかしながら、それらも唐代詩人のものと考えられる。
(印「君子林」)閨情山上有山帰不得。湘江暮(雨)鷓鴣飛。靡蕪亦是王孫草。莫送春香入客衣。 廣澤書(印「藤知慎」)(印「字白公謹」)(印「君子林」)漫書長擬前賢未得間。亦旁行役出秦関。逢人漸覚郷音異。知得鴬声似故山。廣澤老涯(印「藤知慎」)(印「字白公謹」)(印「君子林」)漢江溶ゝ漾ゝ白鴎飛。緑浄春深好染衣。南去北來人自老。夕陽長送釣船帰。廣澤慎(印「藤知慎」)(印「字白公謹」)
Overview
Rights
Depository and ID
Components
OPEN DATADESIGN
Keio Object Hub makes data on cultural objects open and tries designing various experiences using open data.
Details
Physical description
- Weights and quantities
-
Quantity 六曲一双
- Attachments
- 包裂(黄袋)
As a prototype feature, the Keio Object Hub uses AI (machine learning) to generate keywords for searches and filtering.
For the first launch, Google Cloud's Vision API will be used to analyze the images of each object and automatically generate keywords.