貫名海屋筆詩書屏風

- Person
-
作者貫名海屋
- Date
-
制作年 AD19
- Title
- ヌキナカイオクヒツシショビョウブ
- Materials, techniques and shape
- 紙本墨画
- Collections
- Century Akao Collection
- Depository
- Keio Museum Commons Campus Mita
- Ref. number
- AW-CEN-000748-0000
- License
- CC BY Images license
- Creditline
-
慶應義塾(センチュリー赤尾コレクション)
- URL
- Classification
- Art
- AI Tagging
- Photograph Handwriting Black Font Line
貫名海屋〈ぬきなかいおく・1778-1863〉は江戸時代後期の儒者・書家・画家。はじめ吉井氏を称し、のち本姓の貫名氏に復した。名は苞(しげる)、字は子善(しぜん)・君茂(くんも)。海屋・海仙・海玄・林屋・須静堂などを号したが、晩年はもっぱら菘翁(すうおう)を用いた。はじめ書を西宣行(にしのぶゆき)、画を狩野派の絵師・矢野典博(やののりひろ)に学び、のち南宗画に転じた。壮年になり、高野山にて空海の筆跡に出会ったことが契機となって、内外先人の名跡を歴訪、模倣によって習書に励んだ。唐様一辺倒の当時において、唐様の中にも日本古来の書法をも取り入れ、独自の書風を打ち立てた。ここに書家としての名声が一段と高まり、晩年は市河米庵〈いちかわべいあん・1779-1858〉・巻菱湖〈まきりょうこ・1777-1843〉とともに「幕末三筆」と称された。明治時代には、日下部鳴鶴〈くさかべめいかく・1838-1922〉・巖谷一六〈いわやいちろく・1834-1905〉らの称賛を受けて喧伝され、以後の書壇に大きな影響を与えた。これは、「菊影」と題する七言律詩を草書体で書したもの。やや個性味に欠けるものの、自在に筆を操り、流れる筆致がかれの真骨頂である。
(印)菊影(印)(印「君茂」)(印「須静堂」)終年籬落競群芳。惟此秋芳影亦香。現向読騒燈壁下。移来夢蝶枕函傍。寒厓靡々垂窺水。月地離離斜即霜。感貼鬢遷擬金鈿。双鸞鏡裏媚蕭娘。菘翁(印「君茂」)(印)
Overview
Rights
Depository and ID
Components
OPEN DATADESIGN
Keio Object Hub makes data on cultural objects open and tries designing various experiences using open data.
Details
Physical description
- Weights and quantities
-
Quantity 六曲一隻
- Materials, techniques and shape
-
Materials 金箔地 表具
- Attachments
- 包裂(黄袋)
As a prototype feature, the Keio Object Hub uses AI (machine learning) to generate keywords for searches and filtering.
For the first launch, Google Cloud's Vision API will be used to analyze the images of each object and automatically generate keywords.